اختفاء نون الإناث في لغة المثقفين

Conference Paper
القاضي, د. هشام بن صالح . 2017
نوع عمل المنشور: 
ورقة في المؤتمر الدولي السادس للغة العربية في دبي
اسم المؤتمر: 
المؤتمر الدولي السادس للغة العربية
عنوان المؤتمر: 
دبي
تاريخ المؤتمر: 
الاثنين, آيار (مايو) 1, 2017
المنظمة الراعية: 
المجلس الدولي للغة العربية
مستخلص المنشور: 

اختفاء نون الإناث في لغة المثقفين:
قراءة في السياق اللغوي الثقافي للمجتمع السعودي
 
د. هشام بن صالح القاضي
معهد اللغويات العربية، جامعة الملك سعود
halqadi@KSU.EDU.SA
 
ملخص
 

تتميز اللغة العربية بميزات لغوية وخصائص لسانية (سوسيولوجية) كثيرة ومنها تلك المتعلقة بالإسناد إلى المخاطبين، حيث تفصّل العربية في باب الإفراد والجمع إلى ثلاثة أقسام نزولاً من الجَمع إلى التثنية فالمفرد، وفي باب الجنس/الجندر إلى نوعين هما المذكر والمؤنث. وفي هذا تحديداً فإن العربية تخصص عدداً من الأدوات للدلالة على جنس الأنثى ومنها تلك النون الدالة على جموع الإناث (أو ما اصطلح عليه النحويون بنون النسوة) لتخصيص دلالة الفعل والضمائر بهنّ. وفي الواقع اللغوي الاجتماعي تظهر العربية في مستويات لغوية/اجتماعية متعددة فيما يُسمى "الازدواجية اللغوية" diglossia، بحيث يستخدم في اللغة العربية ذاتها أنماطٌ مختلفة متعددة لأغراض اجتماعية مختلفة. ورغم كونها ظاهرة معقدة خاصة في باب الدراسة اللسانية أو تعلم اللغة وتعليمها لغير الناطقين بها على وجه خاص، فإنها من جهة أخرى واقع لغوي ذو سياقات اجتماعية وثقافية تحتاج إلى النظر العلمي والسبر اللغوي والبحث المنهجي باستمرار.
ويأتي اهتمام هذه الدراسة بما انتشر على ألسنة المثقفين السعوديين في الحواضر الكبرى (لغة المثقفين في منطقتي الحجاز ونجد) التي صهرت العاميات الدنيا المتحدثة في الأرياف والقرى والمدن الصغرى بما يشبه مستوى اللغة الفصيحة، وذاعت على ألسنة الإعلاميين الشباب خاصة. إذ اختفت أو كادت أن تختفي تلك الميزة الفصيحة الدقيقة الدالة على جموع الإناث في هذا الخطاب ليس من باب التعميم فقط بل حتى في مخاطبة النساء مباشرة، حتى شكل ظاهرة لغوية ملحوظة في الأوساط المثقفة المختلفة، استحقت النظر.
تنتهج الدراسة المنهج الوصفي في تحليل خطاب النخبة المثقفة رجالاً ونساء تجاه جموع الإناث، وذلك في سياقات اجتماعية وثقافية مختلفة في المملكة العربية السعودية. حيث تمكن الباحث من رصد الاختفاء التدريجي والتواري للنون الدالة على الإناث في السياقات الإعلامية والأكاديمية وغيرها. وتكشف النتائج التي توصلت إليها الدراسة التحليلية تأكيد تلك الفرضية، حيث تشير الاستخدامات اللغوية ـ التي تشكل دلالة إحصائية في الخطاب محل الدراسة ـ إلى أن ثمة نزوعاً لإهمال نون النسوة في الخطاب الثقافي العام من المتحدثين والمتحدثات بلغة المثقفين على السواء حتى من قِبل الأكاديميين والمهتمين باللغة العربية أنفسهم. وتُستبدل الأدوات اللغوية الدالة على التذكير بالنون الدالة على الإناث بحسب نتائج الدراسة في هذا الخطاب تحديداً، وهي مفارقة لغوية اجتماعية مهمة.

 
The Role of the Mid-Level Arabic Variation in Supporting Language Masculinity: A Sociolinguistic Reading of the Saudi Context
 
Hisham S. Alkadi, PhD
Assistant Professor in Applied Linguistics
Teacher Training Department
Arabic Linguistics Institute
King Saud University
Saudi Arabia, ArRiyadh 
 
 

Abstract
Arabic language has several linguistic and sociolinguistic features. One of which is addressing others. Arabic, for example, has specific object pronouns for singular, Dual, and plural, along with added gender characteristics, whether male or female. In this domain, Arabic designate a number of attributes to signify females such as ‘the noon of females’, which specify that pronouns and verbs are meant to denote females. In the sociolinguistic context, Arabic appears in different social levels, a state of what is linguistically called diglossia, that is when different modes of the language are exploited for various social purposes and expressed based on the social status of the speakers. Although this status forms a complex linguistic phenomenon in terms of studying, L2 learning, and L2 teaching; it demonstrates cultural and social contexts, which in fact requires a constant linguistic and scientific attention.
This study investigates what has spread on tongues of the well-educated Saudi people living in urban areas such as greater Riyadh and Hijaz, which have minimized low vernaculars spoken in rural regions, villages, and small cities. This language, which sounds like the modern standard Arabic (MSA), has been increasingly in used by media presenters and anchors especially youths. In their usage of the language (described in this paper as the language of educated), the differentiating feature of females as plural has rather faded away. Consequently, it shaped a specific discourse in med to high social levels which deserved to be examined.
This study is descriptive in nature exploiting the discourse analysis approach to analyzing the language of well-educated Saudi people (males and females) who are addressing groups of females, within different social and cultural contexts. The researcher observed the gradual disappearing of ‘the noon of females’ in media and academic amongst other situations. Results of the analytical study showed that the hypothesis has been confirmed. Statistically, the linguistic usages of such discourse showed quite sharp inclination to drop ‘the noon of females’ in general. Whether by female or male speakers and whether by academics or even linguists, the noon of females is disregarded in speech. The study showed that male linguistic features are employed instead of the dropped female feature, which seems a rather paradoxical sociolinguistic practice.