An evaluation of the New Third Grade Intermediate English Coursebook in Saudi Arabia. تقويم المقرر الدراسي الجديد للغة الإنجليزية للصف الثالث المتوسط في المملكة العربية السعودية

Thesis
Dawood, Alyousef, Hesham Suleiman . 2007
Publication Work Type: 
M.A. Dissertation, King Saud University, Saudi Arabia رسالة ماجستير، جامعة الملك سعود
Publishing City: 
Ann Arbor
Tags: 
Cuuriculum evaluation, ESL EFL textbooks, Saudi English Coursebook
Thesis Type: 
M.A. Dissertation
School: 
King Saud University
Publication Abstract: 

ملخص البحث
 

           الهدف من هذه الدراسة  تقويم المقرر الدراسي للغة الإنجليزية للصف الثالث المتوسط والذي قررت وزارة التربية والتعليم تدريسه عام 2005م. وتظهر قيمة البحث في جدته، حيث تعد هذه الدراسة الأولى في تقويم هذا المقرر حسب استقرائي الشخصي. وتهدف هذه الدراسة إلى بيان نواحي القوة والضعف في المقرر, ومدى مناسبته للدارسين أواحتياجه إلى التعديل أو إضافة وسائل تعليمية أخرى لتحقيق الهدف المنشود من تعليمه. وقد عالجت الدراسة الأسئلة الآتية

 إلى أي مدى يتناسب محتوى المقرر الدراسي والأهداف العامة والخاصة؟

 إلى أي مدى يخلو المقرر من الأخطاء؟

أي عنصر من العناصر الأربعة عشر (المحتوى، النحو، المفردات، المهارات، الوسائل المصاحبة،   

    آلخ..) حاز على أعلى درجة في التقويم؟

 هل هناك فوارق إحصائية مهمة في تقويم العينتين (المشرفين/المدرسين والطلاب) لكل من العناصر  

    الأربعة عشر؟

 ما مدى تأثير المتغيرات الشخصية لعينة البحث على تقويم المقرر؟

 ما مدى درجة التوافق بين تقويم الباحث للمقرر ونتائج الاستبانة؟

           ولقد استخدم الباحث في دراسته المنهجين الكمي والنوعي، حيث أعد استبانة من أربعة عشر عنصراً تتألف من خمسين نقطة.  وتتكون عينة الدراسة من مائة وأربعة وثمانين مشرفاَ و مدرساَ وطالباَ قدموا مشاركتهم بالاستبانة إما كتابة أو عن طريق الإنترنت. استخدمت هذه الدراسة خمسة أنواع من أنواع التحليل وهي

 التحليل الكمي الإحصائي لعناصر الاستبانة

 تحليل محتوى المتغيرات الشخصية

 تحليل وثيقة الأهداف العامة والخاصة للمقرر
 وصف للمقابلات الشخصية ولتقويم الباحث للمقرر
 مقارنة نتائج التقويم النوعي للمقرر بنتائج التقويم الكمي.
       
    وقد أظهرت نتائج الدراسة أن الكتاب المقرر مناسب بدرجة معقولة، حيث بلغ المتوسط النهائي 2.20 من أربع، والانحراف المعياري 0.98. و قد أظهرت الدراسة أيضاَ أن عنصر المحتوى وعنصر الصور قد حققا أعلى درجة في التقويم، بينما حقق عنصرا التدرج والتدوير في المحتوى والوسائل التكميلية للمقرر أدنى درجة 

             وتنتهي الدراسة بتوصيات واقتراحات لتحسين الكتاب المقرر

This study evaluated the Third Grade Intermediate English Coursebook (CB) in Saudi Arabia, Say It in English, which was implemented in 2005 by the Ministry of Education, Riyadh. This is a valuable research project since it is the first known evaluation of the CB. The significance of the study derives from the fact that it can reveal the strengths and weaknesses in the CB, and determine whether it is viable, or needs supplementation and/or modification for optimal learning. Six research questions were addressed in this study: 1- To what extent does the content of the CB meet the set objectives? 2- To what extent is the CB free of mistakes and errors? 3- Which of the fourteen categories (content, grammar, vocabulary, language skills, etc) are rated higher than 2.0 out of 4.0 by both teachers-supervisors and students when evaluating the 2005 CB using the Textbook Evaluation Tool (TET)? 4- Are there any statistically significant differences in the ratings of each of the

fourteen categories when ranked by both groups? 5- Which participant demographic variables are correlated with

the ratings of the 2005 CB as measured by TET? and 6- How well do the micro and macro-evaluations of the 2005 CB match?

The researcher used a retrospective mixed-methodology research design (both quantitative and qualitative) to evaluate the CB, which includes interviews/ document analysis (Micro-Analysis) and questionnaires (Macro-Analysis) with different populations: students, teachers, supervisors, and policymakers. The quantitative analysis was conducted with a total sample of 184 students, teachers and supervisors who participated in TET, both online and via paper-and-pencil. The TET contained 50 specific criteria in 14 categories. Five types of data analysis are used in this research study:
1. Statistical descriptive analysis for the closed-ended statements in the questionnaire

2. Content analysis for the open-ended questions in the questionnaire

3. Document analysis of the CB and the general and specific goals

4. Description of the interviews and the researcher's evaluation of the CB

5. Triangulation technique for comparing the findings of the micro- and macro-analyses

The results of the study revealed that both the teachers-supervisors and the students perceived the CB as moderately adequate since the mean composite score was above 2.0 out of 4.0 (mean=2.20, sd=.74). Both the quantitative and the qualitative findings have shown that the Content (mean= 2.60, sd=.56) and the Visuals of the textbook (mean= 2.70, sd=.91) were among the categories that gained the most support, while Gradation and Recycling (mean= 1.74, sd=.72) and Supplementary Material (mean= 1.79, sd=.98) were the most poorly rated categories. The study concludes with suggestions and recommendations for the improvement of the 2005 English CB.