تجاوز إلى المحتوى الرئيسي
User Image

د.محمدخير فتح العليم محي الدين

Assistant Professor

عضو هيئة التدريس

كلية إدارة الأعمال
الرياض - جامعة الملك سعود - السنة التحضيرية, الدور الثاني, مكتب رقم 2223
المنشورات
فرضية
2016

أثر إستراتيجيات التسويق المصرفي علي الحصة السوقية

الدين, محمدخير فتح العليم محي . 2016

المستخلص
تناولت الدراسة أثر إستراتيجيات التسويق المصرفي في الحصة السوقية بالسودان دراسة حالة بنك فيصل الإسلامي في الفترة 2004 – 2014م، تمثلت مشكلة الدراسة في عدم مقدرة المصارف علي إتباع إستراتيجية تسويقية مناسبة وبالتالي لا يمكن الحصول علي ميزة تنافسية تمكنهم من زيادة الحصة السوقية، نبعت أهمية الدراسة من الإهتمام المتزايد للمؤسسات والباحثين بتسويق الخدمات المصرفية وإن التسويق المصرفي ينمي ويطور أداء المصارف بإتباع الإستراتيجيات التسويقية المناسبة،هدفت الدراسة إلي دراسة المفاهيم المتعلقة بإستراتيجيات التسويق المصرفي وتوضيح أهمية وجود إستراتيجية تسويقية جيدة ومعرفة مدي تأثير الإستراتيجية المتبعة علي الحصة السوقية ، إتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، توصلت الدراسة إلي عدد من النتائج أهمها، أن جميع إستراتيجيات التسويق المصرفي تؤثر علي الحصة السوقية بالبنك، كما أن إستراتيجية الخدمة المصرفية تؤثر علي الحصة السوقية بنسبة أكبر في البنك تليها إستراتيجية الدليل المادي، إستراتيجية الترويج تؤثر علي الحصة السوقية بنسبة أقل في البنك، ليس هنالك علاقة بين إستراتيجيات التسعير والتوزيع والترويج مع الحصة السوقية تعزي للمتغيرات الديمغرافية، يهتم البنك بالإختيار الجيد لمقدم الخدمة العنصر البشري لتأثيره الكبير علي الحصة السوقية، البنك يسعي إلي تلبية إحتياجات عملائه والمساعدة  في حل مشكلاتهم من خلال ما يقدمه من خدمات كما إتضح أن هنالك تخطيط إستراتيجي جيد للحملات الإعلانية بالبنك، قدمت الدراسة عدداً من التوصيات أهمها أن المحافظة علي الحصة السوقية الحالية يتطلب مضاعفة الجهود وخلق روح الإنتماء والرضاء الوظيفي في العاملين لدي البنك،زيادة الإهتمام ببيئة العمل وتحسين خدمة العملاء لأنهم يمثلون الحصة السوقية للبنك، العمل علي الإسراع في مواكبة التطورات التكنولوجية نسبةً لسرعة التطور والإهتمام بإجراء دراسات السوق وسلوك المستهلك لمتابعة المنافسين ومعرفة إحتياجات العملاء وآرائهم، زيادة الإهتمام بإدارة التسويق بالبنك وتوفير إحتياجاتها من المعينات والكوادر المؤهلة وتفعيل دورها بالفروع المختلفة للبنك .
 
Abstract

        The study tackled the impacts of banking marketing strategies on market shares in the Sudan taking Faisal Islamic Bank during the period 2004-2014 as an example. The study problem is the impact of the Inability of banks to adopt appropriate marketing strategies and hence not having a competitive advantage enabling them to increase their market share. This study gained its importance due to the increasing concern of researchers and corporations of bank services marketing for their increasing importance and contribution in the development of banks' performance. The study aimed at studying the concepts of banking marketing strategies and determining the extent of the impact of the strategy adopted on the market share. The study adopted the analytical descriptive approaches and arrived to a number of findings the most important of which is that all bank marketing strategies have influence on the bank market share and that the strategy of bank service has a greater influence on the market share in the bank followed by the physical evidence. The promotion strategy influences the market share with a lower degree. There is no relation between pricing, distribution and promotion strategies and market share which can be explained by demographic changes. The bank gives high importance to the recruitment of good service providers, human resource, for its great effect on the market share. The bank seeks to meet its clients' needs and help to solve their problems through the services it offers. It was also clear that there is a good strategic planning for the bank's advertising operations and that the bank is keen to have a good personnel recruitment system for the importance of the human resource in offering services. The study also proposed a number of recommendations the most important of which is the sustention of the present market share requires increased efforts and the initiation of feeling of belonging to the institution and professional satisfaction, increased concern of work environment among the staff and improvement of clients services as they are considered the actual market share to the bank, timely coping with the fast developing technology, carrying market and consumers attitudes studies to monitor competitors and know the needs and opinions of clients and give more concern to the marketing administrations in the bank and supply all their needs of facilities , qualified cadres and effectualizing its role in the different bank branches. 

نوع عمل المنشور
دكتوراة
المدرسة
مدرسة العلوم الإدارية
مزيد من المنشورات
publications

المستخلص

بواسطة محمدخير فتح العليم محي الدين
2016